torsdag 16 september 2010

Picknick a la flamenco

Victoriateatern i Malmö förekommer föreställningar vid namn Picknickteater. Man kan alltså ta med mat och dryck (vin!) efter eget tycke och smak och avnjuta under föreställningen. Detta måste vara något unikt för Victoriateatern (eller är det vanligt förekommande?) och man måste ju bara älska konceptet! Denna gång var det flamenco, något av min favoritmusik/dans, som stod på programmet och vi borde tagit med tapas. Både tapas och flamenco har sin vagga i Sevilla (eller åtminstone Andalusien), staden som jag bodde i våren/sommaren 2004, och är för mig två delar av det äkta och genuina Spanien. Men tapas kändes som för mycket meck så det blev en underbar päronblåmögelostpaj med karamelliserad rödlök.

Pajdeg:*
1 ½ dl ljust mjöl typ vete eller siktat dinkel
knappt 1 dl rågmjöl
2 msk krossat linfrö
50 gram smör
1 dl kesella

Fyllning:

3 små fast päron, gärna av typen conference
100 g blåmögelost
2 rödlök
balsamvinäger
honung
2 ägg (eko - annars 3)
1 dl grädde
1½ mjölk
½ tsk salt
peppar

Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Mixa ihop pajdegen. Ev. behöver man behöva hälla i lite vatten för att få degen att gå ihop. Låt degen vila i kylen.
Skär rödlöken i tunna båtar och stek mjuka i olja ca 10 minuter. Häll sedan på lite balsamvinäger och krydda med salt och peppar. Låt vinägern koka in och lägg sedan i 1-2 tsk honung.
Kavla ut pajdegen tunt och tryck sedan ut i en pajform. Förgrädda pajskalet 10 minuter. Blanda under tiden ägg, grädde, mjöl, salt och peppar och vispa något. Lägg päron delat i bitar, smulad ost och lök i pajskalet och häll över äggstanningen. Grädda ca 35 minuter i ugnen.
Pajen blir riktigt läcker. En blandning mellan efterrätt och huvudrätt. Passar utmärkt till en buffe. Ekovinet Cameleon - ett fylligt rött vin, funkade bra till.

*För mig räcker denna pajdeg alltid till två omgångar paj. Jag delar degen i två och fryser in den andra delen. När du sedan ska använda den är det bara att ta upp några timmar innan och låta den tina i rumstemperatur. När jag gör paj gör jag den ofta i en vanlig pajform, om man gör den i en form med hög kant går det åt mer pajdeg och även mer äggstanning.

2 kommentarer:

  1. Det tycker jag är ett underbart koncept. Vi brukar gå på föreställningar på slottet i Kalmar eller slottsruinen på Öland om somrarna och då ta med picknick mat. Det gillar jag.

    SvaraRadera
  2. Jo, vi i Malmö är väldigt bortskämda med "Sommarscen" (gratis utomhusarrangemang hela sommar, 200 föreställningar av sång, dans, teater etc), men jag har aldrig stött på picknickteater i samma form som Victoriateatern. Härligt är det, älska kultur och mat!

    SvaraRadera