söndag 6 december 2009

Bästa fiskgrytan


1 gul lök, alt 2 schalottenlökar
1-2 vitlöksklyftor
1 fänkål
1 rotselleri
6-7 potatis
(squash och paprika om du vill)
timjan
½-1 buljongtärning, fisk
2-3 dl vitt vin
6-7 dl vatten
tomatpuré
grädde och/eller créme fraich
fisk och skaldjur efter smak och säsong, ex lax, kolja, allaska polock,
skalade räkor, musslor
persilja och dill
mer créme fraich till servering


Hacka lök och tärna selleri, fänkål och potatis (gärna I lite olika form/storlek, då det ser trevligare ut och ofta tar rotsellerin lite längre tid att koka, så bättre att skära den I mindre tärningnar.

Fräs på grönsakerna I smör och/eller olja. Häll på vin, vattnen och
tomatpuré. Smula i buljong och timjan. Jag använder helst inte alltför mycket buljong, då det främst innehåller salt, men lite grann kan vara bra att ha för att få rätt fisksmak.*
Släng ii lite grädde/
créme fraish efter att grytan kokat c:a 20 minuter. Testa om grönsakerna börjar bli mjuka. Hit kan du förbereda, om du vill. Bara att ställa av grytan och låta svalna.
När grytan snart ska serveras Lägger du i fisken, fisken ska bara sjuda och precis bli genomkörd. 5 minuter räcker om du inte har alltför stora bitar. Smaka av med salt, peppar, och ev några korn socker. Dill och persilja är
nästan ett måste till fiskgryta.**
Räkor/musslor lägger jag i vid servering, alt dekorerar med, tycker inte att räkor ska kokas, alls. De blir tillräckligt varma av värmen från grytan, om man slänger ner dem i grytan blir de lätt sega.***

*Jag väljer alltid ekologisk buljong när det finns. Dock har jag ännu inte hittat ekologisk fiskbuljong. Anledningen till att jag köper ekologisk buljong är pga. att de inte innehåller glutamat som de “vanliga” buljonerna gör. **Just när det gäller dill och persilja så tycker jag att de är helt ok med frysta kryddor. Basilika, koriander och mynta funkar inte alls lika bra. ***Jag föredra frysta räkor som man tar upp i god tid och låter tina på tidningspapper och sedan skalar själv. Använder så gott som aldrig färdigskalade räkor, då dessa knappt smakar någonting, är små och ofta är sega. Låter du räkorna tina på tidningspapper och ev pressar över lite citron och strör över lite salt kan de tom smaka riktigt gott. Så klart är färska räkor bäst, men jag tycker att man ska njuta dessa á naturell I stället för att slänga dem i en gryta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar