söndag 24 oktober 2010

Kåldolmar med svamp



Riktig söndagsmat om du frågar mig, tar ett tag att fixa men är inte svårt.

1 huvud savojkål, ca 8-12 blad.
600 g blandad svamp, jag använde trattisar, champinjoner och ostronskivling
1 dl bulgur
2 nävar spenat
3 charlottenlökar, hackade
3 vitlöksklyftor, riven/pressad
1 näve persilja
(1 liten näve russin)
(1 liten näve nötter)
(ägg)
vitt vin
buljong

Lägg bulgur i blöt i mycket kallt vatten. Låt stå minst en timme, gärna två. Förväll svamp och stek sedan i smör med lök och vitlök. Lägg i spenat och salta och peppra. Hacka svamp och spenat ganska fint och blanda sedan med bulgur, som du hällt bort vattnet från, hackad persilja och lite nötter och russin om det vill. Ev kan man slänga i ett ägg också, själv glömde jag det.
Smaka av med salt, peppar och ev lite mer riven vitlök. Smeten måste smaka ganska mycket, eftersom savojkålen i sig inte ger någon sälta. Koka upp vatten i en stor kastrull och sätt på ugnen på 170 grader varmluft. Skär loss bladen från savojkålen och lägg ner dem i kokande vatten och låt koka i ca 5 minuter, de ska kunna vara ganska böjliga när de är färdiga. Lägg sedan i kallt vatten och lägg därefter upp på en stor skärbräda. Ansa nerven i mitten på bladet; detta för att det ska bli lättare att rulla ihop kålen till en dolme. Lägg en ordentlig klick smet på kålbladet och rulla och vik sedan ihop. Placera dolmarna i en stor form, lägg dem tätt. Häll sedan över vitt vin och stark buljong. Ställ in i ugnen ca 30 minuter. Servera med smetana (finns laktosfritt i Valios sortiment) och ev lite bröd.

9 kommentarer:

  1. Ser jättetrevligt ut :)

    SvaraRadera
  2. jag har tänkt göra dolmar med savoykål hela hösten, men jag har än så länge icke kommit loss. de här ser helt fantastiskt fina ut! och goda, hurra! och tillräckligt gröna för att man slipper garnera med basilikablad :)

    SvaraRadera
  3. M- Kålen är väldigt vacker tycker jag
    C- Try it!

    SvaraRadera
  4. men åh, så vackert! savoy är ju en av de allra allra snyggaste grönsakerna!

    SvaraRadera
  5. Gud vad goda o snygga!! Men får jag nog göra till mig själv för min sambo gillar varken kål eller svamp....:(

    SvaraRadera
  6. M-Visst är dem så snygga med sina bladnerver.
    S-Byt sambo, eller nää gör inte det. Kan du inte lura honom på ngt sätt =)

    SvaraRadera
  7. Inte alla som kan få kåldolmar att se så snygga ut!

    SvaraRadera
  8. Kåldolmar med savoykål är verkligen SNYGGT!

    SvaraRadera
  9. C-måste säga att de var väldigt samarbetsvilliga=)
    T-Indeed!

    SvaraRadera