måndag 15 mars 2010

Vårig/Höstig sallad med getostbakad rotselleri


Kan inte riktigt bestämma mig om denna sallad är höst eller vår, men att den är god det vet jag med alla säkerhet! Inspirationen till den ugnsbakade rotsellerin kommer från programmet "Saras kök" som gick på Svt för några år sedan. Sara Begner har ett bra förhållande till mat tycker jag; mycket ekologisk, mycket grönt och kött och fisk då och så. Inga pekpinnar.

Sallad för mig är så långt ifrån tomat, paprika, gurka och isbergsallad man kan komma. Dessa grönsaker smakar knappt någonting, odlas på ett sådant sätt så att det är direkt skadligt för miljön och ger knappt någon näring eller energi*. Avokado, blomkål, vitkål, morötter, äpple, spenat, ruccola, citrus, oliver är istället sådant som jag vill ha i min sallad.

Sallad med brynd vitkål, äpple och spenat

vitkål, strimlad
rödlök, halvmånad
ruccola
äpple, skivat
gröna bönor, haricot verts
avokado
mandel

Ungsbakad rotselleri med getost
rotselleri, i ½-1 cm tjocka skivor
getost, typ chévre
olja
honung

Rotselleri:
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva sellerin i skivor, dela dem ev i halvor. Pensla med olja och krydda med salt och peppar. Ställ in i ugnen i c:a 20 minuter. Rotsellerin ska vara ganska mjuk när du tar ut den. Lägg nu på getost i skivor, hur mycket är en smaksak, jag tar ganska tunna skivor, krydda igen med salt och peppar och en liten klick honung. Ungsbaka 5 minuter eller tills osten har smält.

Sallad:
Skölj spenat, bryn vitkål och lök i olja och smör. Salta och peppra på kålen och låt även klyftor av äpplen på något brynta i pannan. Koka bönor i saltat vatten. Montera salladen som på bilden eller som du vill. Toppa med nötter och sellerin. Servera med en dressing på olja, balsamvinäger och salt, peppar.


* De gånger under vintern jag köper hem tomater och gurka kan räknas på en hand. På sommaren kan man dock få tag på underbara ekologiska närproducerade tomater här i Skåne som smakar sött och sommar, då passar jag på att köpa istället. På sommaren passar jag även på att äta goda tomater och gurkor odlade i mina föräldrars växthus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar