tisdag 17 augusti 2010

Fyllda zucchini/squashblommor


Squashen frodas dessa dagar och så också dess blommor. Jag fick för ett tag sedan på fantastiska Gunnebo slott utanför Göteborg en fylld zucciniblomma till min vackra smörgås (ett konstverk) och har sedan dess varit väldigt sugen på att tillaga detta själv...och i helgen fick jag chansen
Det var gott och enkelt att tillaga. Ostfyllningen stannade kvar i blomman och härligt krispig blev det också.

7 st zucchiniblommor
½ burk ricotta
2 msk parmesan, riven
1 äggula
färska örter, jag använde persilja och basilika
mjöl

Rensa blommorna ordentligt från insekter och ta bort pistillen. Blanda ostkrämen och smaka av med hackade örter, salt och peppar. Fyll blommorna med krämen och doppa i/pudra över vetemjöl. Stek på hög värme i rikligt med olja i någon minut på var sida.

Blommorna i sig smakar inte så mycket och n
ästa gång kommer jag att göra en lite mer raffinerad fyllning med mer smak. Är dock nöjd med min första tillagade blomma!

2 kommentarer:

  1. fasen vad gott! jag har velat laga fyllda zucchiniblommor sedan jag åt det i italien en gång, men jag har liksom aldrig kommit för mig att göra det. ännu!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du kan få tag i och hinna plocka innan squashen försvinner!

    SvaraRadera