söndag 8 augusti 2010

Fullproppad smulpaj


En smulpaj med lite vetemjöl men med mycket annat gott. Passar väldigt bra till syrliga bär om man ökar mängden vit choklad. Jag serverade dock med hallon och blåbär denna gång eftersom vi var och självplockade sådana i veckan.
Räcker till 3-4 pers beroende på hur mkt bär man använder. Jag tycker det är svårt att mäta hur mycket bär man ska använda..ta så det täcker botten av formen och lite till typ. Jag brukar inte använda potatismjöl på bären, jag gillar inte att det kan bildas "trådar" och bryr mig inte om att bären blir lite rinniga.

Bär efter smak och tillgång
50 g vit choklad
75 g smör, smält
½ dl nötter, ex mandel och hasselnötter
½ dl vetemjöl
½ dl bovetemjöl
½ dl riven kokos
1 dl havregryn
½ dl råsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka choklad och nötter. Blanda vetemjöl, bovetemjöl, riven kokos, havregryn och råsocker i en bunke. Häll i det smälta smöret, nötter och choklad och blanda allt. Lägg bär i en form och fördela smulet/degen över. Grädda i 20-30 minuter. Jag serverade med créme fraiche blandat med lite honung och vaniljpulver.

1 kommentar: