onsdag 8 december 2010

Vinbladsdolmar med fikon och getost

Hej, här är jag igen!
I helgen var vi på orientalisk fest. Baba ganoush och baklava åts sittande på kuddar på golvet medan grannen rökte vattenpipa. Riktigt mysigt fest och så mycket god mat! Gästerna hade ombetts att ta med en rätt som för dem representerade orienten (med allt som kan rymmas i den definitionen) och alla hade verkligen tagit uppgiften på allvar. Hoummus, saffransris, tabbouleh, pickels, börek med spenat och fetaost, örtgryta, falaffel, dolmar fylld med ris, tomat- och auberginegryta (min favorit!), musslor, mannagrynskaka plockades fram. Tyvärr glömde vi att fota maten, men våra vinbladsdolmar med getost, valnötter och fikon fastnade på bild innan vi stack till festen.



Dessa dolmar ska varken kokas eller gräddas i ugnen så det är egentligen bara att montera dem. Vinblad hittade jag på Willys här i Malmö och jag tror att de flesta affärer har det i sitt sortiment nu för tiden. Kom ihåg att skölja bladen ordentligt innan du använder dem, de har en lite konserverad smak som man gärna vill bli av med. Och lägg gärna fikonen i blöt innan du använder dem.

25 vinblad
100 gram chévre
100 gram valnötter
150 gram fikon
1 dl kokta röda linser (okokt mått)
½ röd lök, finhackad
persilja, hackad (efter smak)

Koka upp linserna, koka någon minut och dra sedan kastrullen från sidan och låt stå i 10 minuter. Häll av linserna i en sil och låt svalna något. Hacka under tiden fikon, nötter och lök. Blanda sedan alla ingredienser. Salta ev lite. Ta sedan vinblad och lägg på en liten klick fyllning och rulla ihop genom att vika in sidorna. Detta är lite pilligt då bladen är lite sköra men efter några dolmar är du expert!

9 kommentarer:

  1. Låter som en supermysig tillställning!

    SvaraRadera
  2. Wow, det låter gott :D

    Hos mig, http://www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights

    SvaraRadera
  3. my god, vilket gott recept! vinbladsdolmar är ännu en sak som jag ännu inte har provat att göra själv. börek är ju också en riktig höjdare, det beställer jag alltid när vi är på vår lokala turkiska restaurang.

    SvaraRadera
  4. WOW!! imponerad!!! Dolmar är ju så gott! Vilken idé med tema på knytis. Det måste jag göra någon gång! Perfekt!!

    SvaraRadera
  5. C-Indeed
    H-=)
    C-Jag kommer nog att testa att göra vanliga dolmar snart också, det är ju så gott med mat som "paket"
    S-Ja, alla hade verkligen ansträngt sig för att göra festen till en riktigt brakmiddag!

    SvaraRadera
  6. Hej igen Emma!

    På fråga om chiagröt svarar jag A) att det är väldigt enkelt. Blötlägg chiafrön i valfri mjölk, krydda och stoppa i valfria torkade frukter, frön mm och låt stå över natt. Fröna i sig är mer konsistens än smak, så det blir vad man stoppar i, s a s. Oändliga smakmöjligheter.
    B) Så här t ex: http://eaniegreenie.wordpress.com/2010/12/09/lucka-9-marias-juliga-frukostgrot/
    På samma blogg finns gott om förslag på alternativa frukostar. Sök på 'frukost'.

    SvaraRadera
  7. Tjing för det receptet, ska lagas i helgen. Tack så mycket för inspiration, än en gång!

    SvaraRadera