tisdag 6 juli 2010

Rödbetsdrink


Har funderat på det här med RawFood och ska försöka att införa mer sådan mat i min vardag, främst i form av mellanmål och efterrätter. Jag kan ibland tycka att mitt sötsug är lite för påtagligt och jag vill gärna dämpa det något. I RawFood ger man på ett sätt vika för suget genom att man äter mycket naturlig sötma istället för tomma kalorier. Samtidigt fyller man kroppen med nyttiga vitaminer och fetter. RawFood blir också ett sätt för mig själv att utmana mig själv att köpa och äta ännu mer ekologisk och att hitta nya nyttiga varor i butiken. Att gå över till att enbast äta RawFood är inget för mig, har svårt att se att jag helt skulle skippa hemmagjord pizza, chips, vin, ost och bröd. Här kommer receptinspiration till ett mellanmål jag gjorde tidigare idag.

Rödbetsdrink

2 stora klyftor vattenmelon
2 medelstora rödbetor
10 jordgubbar

Dela melonen i bitar och riv rödbetan, mixa sedan med jordgubbar till en krämig konsistens. Trots att varken melonen eller jordgubbarna var jättesöta behövdes ingen extra sötning.

Härom dagen gjorde jag en Raw morotskaka som inte blev så tokig. Tyvärr blev den inte förevigad på bild, och tur var väl kanske det,den var inte så photogenic...men god var den och särskilt dagen efter. Detta är något av er receptskiss, den lilla erfarenhet av RawFood som jag har säger mig dock att man inte behöver vara så noggrann utan känner sig fram till rätt smak och konsistens.

Morotskaka med pärongrädde
och basilikamarinerade jordgubbar
4 morötter, rivna
1 dl mandel
1 äpple, rivet
½ banan,
stött kardemumma och kanel, efter smak
agavesirap* (honung funkar utmärkt också)

Pärongrädde
1 ½ dl solrosfrö
1 päron,
vaniljpulver (vaniljsocker funkar också, men är inte lika Raw)
1 dl vatten

Morotskaka:

Mixa mandlar till ett mjöl i matberedare, blanda i morot, äpple, banan och smaka av med kryddor och sirap. Tryck ner i en form.

Pärongrädde:
Mixa solroskärnor till ett mjöl och häll sedan i vatten och päronet - delat i bitar. Smaka av med vaniljpulver och häll sedan på morotsbotten. Servera med jordgubbar.

*2-3 torkade aprikoser hade nog varit juste för konsistensen skull men jag hade inte det hemma. Med aprikoser hade man nog inte heller behövt någon sirap eller honung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar