lördag 26 juni 2010

Platt picknick


För några år sedan stiftade jag bekantskap med den platta persikan i en fruktaffär i Barcelona. Sen dess har den även dykt upp runt Möllan. Ofta lite dyrare än den vanliga persikan och smakar som en korsning mellan persika och äpple. Gott!

Den andra platta saken på bilden är en muffins med smak av choklad och persika. Mina muffinsar blir alltid platta pga att jag tycker det är onödigt att använda två muffinsformar, så som det ofta rekommenderas i recept. Självklart kan man införskaffa en muffinsplåt men det är inte prioritet då jag bakar ganska sällan. Sen så gillar jag den platta också, allt ska inte vara så perfekt! Kombinationen färska aprikoser i muffins med choklad var väldigt god, aprikosen gick från att vara lite för hårt och omogen till mjuk och söt.

Detta recept brukar jag använda till frukostmuffins med blåbär eller björnbär, snabbt och enkelt.

4 dl mjöl; 3 vetemjöl och 1 fullkornsdinkel
1 ½ dl råsocker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
25 g smör
1 ½ dl mjöl
1 ägg

2 aprikoser
30 g mörk choklad

Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Smält smör. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll i smör. Vispa ihop ägg och mjölk och blanda i smeten. Dela aprikoser i lagom bitar, hacka choklad och vänd ner. Klicka ut i muffinsformar, ca 15 st och grädda i 18-20 minuter. Är godast nygräddade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar